Jag tror att jag skulle kunna bli ateist igen. Dels utifrån att jag inte
klarar av att hantera ondskans problem (vilket är det enda giltiga
argument jag sett mot kristen tro). Dels om jag skulle hitta många
rimliga argument/skäl för ateism. Som det är nu ser jag inte skälen (och
jag vet att ateism inte är en intellektuell hållning, bara ett
avvisande typ...). De skäl jag ser i den svenska debatten är nidbilder
av kristendom, typ A) att GT:s Gud kan man inte tro på för Han är
omoralisk (enligt vår tolkning) och B) kristna lever inte upp till vår
norm och C) påven är konstig...
Erik M undrade på humanistbloggen vad det finns för fenomen som genuint inte kan förklaras rent materiellt eller bättre förklaras med en dualistisk modell?
En
kort lista; till att börja med universums begynnelse eller att det ö h t
finns något (istället för inget), ordningen i universum, liv, sedan
människan, medvetandet, hennes samvete (speciellt det rena dito), fria
viljan, ondska (alltså verklig ondska), skönhet
(också katedraler, musik, kyrkokonst, mikrokosmisk och makrokosmisk
skönhet), glädje, lidande, rättvisa, förlåtelse, barmhärtighet, kärlek,
hat, gemenskap, språk, bön, dygder, objektiv moral, vördnaden för det
heliga och döden. Sedan evangelierna, Kristi uppståndelse, helgonens liv
och utgivande kärlek, martyrierna, Kyrkofädernas heliga tradition,
Kyrkans utbredning och överlevnad, Påvens, konciliernas och magistratets
ofelbarhet, celibatärer, klosterlivet, tystnadens helighet, under och
mirakler bekräftade av Kyrkan, religiös erfarenhet, den himlastormande
liturgin, nära döden upplevelser, onda andar/hemsökelse (vilket inte är
så vanligt i vår kultur) och otillfredställelse/orolighet i allt från
första skriket i födelsen till sista sucken. Mäniskans obändiga längtan,
humorn, skrattet och sanningslidelse, Jag har säkert missat ett par
hundra grejor, men det var en start... :-)
En rätt osedvanlig getbocksskäggprydd amerikan - Schaeffer
- i de Schweiziska alperna har lärt mig att livsåskådningar är bra om
de håller att leva med, då ska saker korrelera/korrespondera och vara
pragmatiskt (varför dessa principen ska finnas - som gudlös - vet jag
inte, då slumpen inte borde gjort att våra hjärnor
korrelerar/korresponderar/funkar exakt mot det utanför medvetandet). Jag
har alltid misstänkt att "gudlöst leverne" inte uppfyller dessa
principer. Jag kan dock ändra mig, vilket kräver just ny info och nya
synsätt och glasögon. Få verkar beredda att leverera detta!?!
Men
om någon söker och allvarligt ber om att få ett möte med Honom och tar
dig bra med tid att möta Homom där Han alltid funnits, är jag övertygad
om att presentationen kommer överaska. Inte illusioriskt, psykologiskt
eller önskeuppfyllande. Bara på sitt sätt, som Han gjort för miljarder
andra. Han har lovat att den som söker finner. Icke-sökare finer
följdaktligen inte.
Kommunisten Gaugarin
sade efter sin färd, att han farit till himlen och Gud fanns inte där.
Ett steg utanför hans kapsel och han hade träffat Honom, 7 år innan det
verkligen skedde.
Jag tror ateister kan vara enormt ärliga i sin hållning. En del är det (nog) bara för de har byggt upp aversioner mot KK. Hahn skrev
en bok som jag nästan tog mig igenom i helgen! Wow! Synd är allvarliga
ting. Att krypa längre och längre in i miss-bruk, är till synes
oförargligt. Att njuta av det goda, men bortprioritera Gud ger
förblindelse. Synd är att missa värdeskalan (där Gud är överst)! Det är
synd. Och det är synd om människan! Kyrie eleison!
Men det är härligt att njuta av det goda och ha någon att tacka och klaga på när livet blir för j-ligt! Christe eleison!
Och
det är underbart att veta att de relationer du bygger här kommer i
himlens förlägning fördjupas och aldrig förintas. Då ska vi - om vi når
fram - möta oss själva, andra och treenig Gud i fullhet. Då förstår jag
mig själv och andra och varför allt inte blev perfekt här. Kyrie
eleison!
Välkommen till en fullt katolsk blogg som argumenterar för Kyrkans tro (av en tacksam fd protestant) i en tid av smärtsam slittring. Mitt syfte är att ge bibliska, historiska & sakliga skäl till att vara Kyrklig. Sanningen – ffa förankrat i ett sant liv – gör oss fria (1 Petr 3:15). Jag har mött många ärliga personer, med ärliga (och 99 oärliga) invändningar mot Kyrkans tro. Om ni vill, kan Anders Gunnarsson kontaktas; anders.gunnarsson73:att:gmail.com
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar